Kurt den Brok - Directeur Brok Bouwmaterialen
Kurt den Brok
Directeur Brok Bouwmaterialen

Kurt den Brok over de overstap van Lightspeed naar een maatwerk Shopify-webshop

"De webshop realiseren is één ding, maar de ontwikkeling van de webshop stopt niet bij oplevering"

"Kurt den Brok is sinds 2008 directeur van Brok Bouwmaterialen, een familiebedrijf dat al sinds 1944 bestaat. Waar het ooit begon als een traditionele fysieke winkel, is Brok inmiddels volledig online actief. De focus ligt op ruwe bouwmaterialen – een nichemarkt waarin de logistieke processen complex kunnen zijn. Onder leiding van Kurt heeft het bedrijf een digitale transformatie doorgemaakt, waarbij het bouwen aan een toekomstbestendige webshop centraal stond."

 

“Van het vijftal partijen die we benaderden, gaf Shopmonkey het beste gevoel”

Van Lightspeed naar Shopify
In de zoektocht naar een geschikte partij voor de overstap naar Shopify, werd al snel duidelijk dat het aantal écht ervaren Shopify-experts in Nederland vrij beperkt is. “Je kunt ze op één à twee handen tellen.” Shopmonkey bleek al ervaring te hebben in soortgelijke trajecten, en dat gaf vertrouwen. Van het vijftal partijen die ze benaderden, gaf Shopmonkey het beste gevoel.

Als reden voor de overstap gaf Kurt aan dat de situatie rondom Lightspeed een rol speelde. Het was onzeker of er nog updates zouden komen – op dat moment bleef het stil vanuit dat platform. “Het zou zomaar einde oefening kunnen zijn binnen afzienbare tijd.” Daarbij bood Lightspeed sowieso al minder mogelijkheden dan Shopify. Voor Kurt en zijn team was het duidelijk om verder te kijken.

Een migratie vol maatwerk
Kurt geeft aan dat de migratie een omvangrijk project was. Er kwamen veel facetten kijken bij het overzetten van het bestaande platform naar Shopify. Vooral door het grote aantal uitzonderingen binnen het assortiment en bestelproces was maatwerk onvermijdelijk. Staffelkortingen op productpagina’s, verschillende verzendkosten binnen de website afhankelijk van leveranciers of productgroepen – dat zijn zaken die bij een standaardwebshop niet vaak voorkomen, maar voor Brok essentieel zijn.

Shopmonkey dacht hierin goed mee en bood passende oplossingen, ook wanneer dit buiten de standaardmogelijkheden van Shopify viel. De ervaring met maatwerkthema’s en specifieke apps maakte het verschil. “Zeker bij een maatwerkthema is het belangrijk om te weten welke apps werken en welke niet – anders zit je al snel vast aan de basis.”

“De webshop realiseren is één ding, maar de ontwikkeling van de webshop stopt niet bij oplevering”

Blijven optimaliseren met Shopmonkey Grow
Met Shopmonkey Grow werkt Brok Bouwmaterialen continu aan optimalisaties. “Er was een redelijke deadline vanwege het seizoen waarin wij goed verkopen, maar sindsdien blijven we wekelijks doorpakken.” Vertelt Kurt. De webshop realiseren is namelijk één ding, maar de ontwikkeling van de webshop stopt niet bij oplevering.

De samenwerking is gestructureerd opgezet via Trello. Op vaste dagen worden werkzaamheden opgepakt, voorzien van urenkaartjes met prioriteit. “Dan weet je waar je aan toe bent. Dat gaat goed en ervaren wij zeker als positief.” Ook wordt er rechtstreeks gecommuniceerd met de juiste developer, wat het schakelen een stuk sneller en makkelijker maakt. “Dat heeft zeker mijn voorkeur.”

“Ze zijn professioneel, denken mee, en zetten iets degelijks neer”

Een professionele partij die echt iets goeds neerzet
Shopify zelf wordt inmiddels als een duidelijke verbetering ervaren ten opzichte van Lightspeed. “Het werkt makkelijker, gebruiksvriendelijker, en je kunt als team zelf veel wijzigen zonder dat je daar direct een externe partij voor nodig hebt.”

Tot slot is Kurt duidelijk over de samenwerking met Shopmonkey: “Ze zijn professioneel, denken mee, en zetten iets degelijks neer. Wat er allemaal is gerealiseerd ziet er gewoon goed uit.”

 

  • Baskèts
  • Watt
  • The Alpha Men
  • Bavaria
  • FOUR Amsterdam
  • De Tuinmachine Shop
  • Maha
  • Shoefresh
  • Bruut
  • Caferacer Onderdelen